неділя, 10 травня 2020 р.

«…Той, хто «вигорає», колись мав «загорітися»», - так говорить відомий психолог М.Буріш. Цей «запал» не має ніяких негативних наслідків при умові відповідної сатисфакції. У випадку невідповідності між власним внеском та отриманною винагородою з’являються перші симптоми вигорання. Найбільша зона ризику - професії в моделі "людина-людина" та ті, які пов'язані з надмірною відповідальністю, такі як лікарі, вчителі та управлінці.
Згідно моделі Буріша емоційне вигорання проходить декілька стадій. Важливо знати ці стадії, вчасно визначати їх та реагувати!
1. Застережлива фаза
а) Надмірна участь:
надмірна активність; відмова від потреб, не пов'язаних з роботою, витіснення зі свідомості переживань невдач і розчарувань; обмеження соціальних контактів.
б) Виснаження:
почуття втоми; безсоння.
2. Зниження рівня власної участі
а) По відношенню до співробітників, пацієнтів :
втрата позитивного сприйняття колег; перехід від допомоги до нагляду і контролю; приписування провини за власні невдачі іншим людям; домінування стереотипів в поведінці по відношенню до співробітників, пацієнтів - прояв негуманного підходу до людей.

б) По відношенню до іншого оточення:
відсутність емпатії; байдужість; цинічні оцінки.
в) По відношенню до професійної діяльності:
небажання виконувати свої обов’язки; штучне продовження перерв в роботі, запізнення, відхід з роботи завчасно; акцент на матеріальний аспект при одночасному незадоволенні роботою.
г) Зростання вимог :
втрата життєвого ідеалу, концентрація на власних потребах; почуття переживання того, що інші люди використовують тебе; заздрість.
3. Емоційні реакції
а) Депресія:
постійне відчуття провини, зниження самооцінки; безпідставні страхи, лабільність настрою, апатії.
б) Агресія:
захисні установки, звинувачення інших, ігнорування своєї участі в невдачах; відсутність толерантності і здатності до компромісу; підозрілість, конфлікти з оточенням.
4. Фаза деструктивної поведінки
а) Сфера інтелекту :
зниження концентрації уваги, відсутність здатності виконати складні завдання; ригідність мислення, відсутність уяви.
б) Мотиваційна сфера:
відсутність власної ініціативи; зниження ефективності діяльності; виконання завдань строге по інструкції.
в) Емоційно-соціальна сфера:
байдужість, уникнення неформальних контактів; відсутність участі в житті інших людей або надмірна прихильність до конкретної особи; уникнення хобі, нудьга.
5. Психосоматичні реакції і зниження імунітету:
нездатність до релаксації у вільний час; безсоння, сексуальні розлади; підвищення тиску, тахікардія, головні болі; болі в хребті, розлади травлення; залежність від нікотину, кофеїну, алкоголю.
6. Розчарування і негативна життєва установка:
почуття безпорадності і безглуздя життя; екзистенціальний відчай.
Звідки походить вигорання та чому вчителі у зоні ризику можете дізнатися додатково ще тут https://youtu.be/YBrgfbowUkA

Немає коментарів:

Дописати коментар