понеділок, 2 листопада 2020 р.

Як досягти успіху в інтелектуальних змаганнях? Чи достатньо самих лише знань? Насправді це не єдина необхідна складова успіху? Не менш важливою є мотивація учнів, уміння справлятися з труднощами та емоціями, вміння планувати свій час і розподіляти сили


.На думку Карен Хорні, американської дослідниці психоаналізу, психіатрії та психології, жага до суперництва та конкуренції є компенсацією невпевненості у собі та низької самооцінки.

Лекторка перевірила ці слова на практиці та зробила висновок, що, дійсно, поняття суперництва та конкуренції на підсвідомому рівні може означати те, що людина прагне за рахунок когось іншого підвищити рівень своєї самооцінки або впевненості. Саме звідси беруться негативні емоції та почуття, які можуть виникати в людини, яка бере участь у змаганнях.
Саме тому формування позитивної мотивації є важливим завданням учителів при підготовці учнів до олімпіад та конкурсів.

КЛАСИФІКАЦІЯ МОТИВАЦІЇ ТА МОТИВІВ

  1. Мотивація змістом: у процесі підготовки учні дізнаються нові факти, оволодівають знаннями та способами їх використання. Діти мають прагнути самостійно дізнаватися нові факти.
  2. Мотивація процесом: учням необхідно усвідомлювати себе частиною спільноти однодумців. Ця мотивація передбачає командну роботу. Наприклад, старші учні можуть навчати та ділитися досвідом із молодшими.
Учителям також варто звернути увагу на основні мотиви:
  • Мотив самоствердження, самовдосконалення та самореалізації. Досвід участі у змаганнях, конкурсах чи олімпіадах надає сил і впевненості, що в майбутньому можна показати кращі результати.
  • Суспільно цінні мотиви обов'язку, відповідальності, честі. Ці мотиви потрібно поєднувати з мотивами особистості кожної дитини: так вона легше впорається зі стресовими ситуаціями, пов’язаними з участю в олімпіадах чи конкурсах.
  • Прогностичні мотиви. Учні мають розуміти та усвідомлювати практичну користь від участі в олімпіадах та конкурсах.
  • Мотиви досягнення успіху чи уникнення невдачі. Завдання педагога: допомогти у створенні позитивного налаштування, знизити в учнів страх та тривогу.
Лектор поділилася зі вчительською спільнотою вправами, які можна використовувати для психологічної підготовки учнів до участі в конкурсах і олімпіадах. Кожна з активностей може проводитися як індивідуально, так і в колективі.
Вправа «Встати з місця». Учасники сидять у колі. Ведучий показує певну кількість пальців. Повинні одночасно піднятися стільки учасників, скільки продемонстровано пальців. Заздалегідь домовлятися про способи виконання вправи не можна.
Сенс вправи: тренування рішучості, вміння інтуїтивно розуміти наміри інших людей і координувати з ними свої дії, розвиток гнучкої реакції на мінливі обставини, а також уважності.
Обговорення: Хто чим керувався, приймаючи рішення, в який момент йому встати, а в який залишитися на місці? Хто виявляв ініціативу, а хто боявся (можливо, так жодного разу і не піднявшись)?
Вправа «Самоактуалізація». Запропонуйте учневі/учням продовжити речення:
  • Відверто кажучи, коли я думаю про майбутню олімпіаду...
  • Відверто кажучи, коли я готуюся до олімпіади...
  • Я хотів би дізнатися, як в період підготовки до олімпіади...
  • Я хотів би дізнатися, як під час проведення олімпіади…
Вправа «Лимон». Сядьте зручно: руки покладіть на коліна долонями вгору, плечі та голова опущені, очі закриті. Уявіть, що у вас у правій руці лежить лимон. Починайте повільно його стискати доти, доки не відчуєте, що «вичавили» весь сік. Розслабте руку. Запам'ятайте свої відчуття. Тепер уявіть, що лимон знаходиться в лівій руці. Повторіть вправу. Виконайте вправу одночасно двома руками. Розслабтеся. Насолоджуйтеся станом спокою.
Вправа «Зміна розміру». Проводиться в кілька етапів:
1 етап. Обрати 3-5 об'єктів із оточення і по черзі уявити їх спочатку збільшеними в 10 разів, а потім – зменшеними в 10 разів.
2 етап. Записати 3-5 об'єктів, які особисто для вас є неприємними. Кожен об'єкт уявити в його нормальному розмірі, а потім зменшувати, поки він не зникне повністю.
3 етап. Записати 3-5 об'єктів, які особисто для вас є приємними. Кожен об'єкт уявити в його нормальному розмірі, а потім збільшувати розміри до максимально можливих.
Ще один важливий елемент психологічної підготовки – вміння програвати. Адже досить часто діти та дорослі не готові до поразки. Отже, вміння радіти участі у змаганнях надзвичайно важливе. Що для цього варто робити вчителям? Дозволяйте учням помилятися, радійте будь-яким їхнім досягненням, підтримуйте школярів, хваліть їх за успіхи, не жартуйте над поразками та навчайте поважати перемогу інших учасників конкурсів чи олімпіад.
Джерело:НаУрок

Немає коментарів:

Дописати коментар