пʼятниця, 15 травня 2020 р.

Негайне втручання при агресивних проявах (поради на кожен день)


1. У випадках незначної агресії, коли вона безпечна і може бути пояснена:

  • Повне ігнорування реакції дитини/підлітка;
  • Розуміння почуттів дитини («Звісно, ти образився…»);
  • Переключення уваги, пропозиція будь-якого завдання («Допоможи мені, будь ласка, скласти речі…»);
  • Позитивне позначення поведінки («Ти злишся, тому що ти втомився»).

2. Для зниження агресії встановити з дитиною зворотній зв’язок:

  • Констатація факту («Ти поводиш себе агресивно»);
  • Констатуюче питання («Ти злишся?»);
  • Розкриття мотивів агресивної поведінки («Ти прагнеш мене образити? Ти намагаєшся продемонструвати силу?»);
  • Висловлювання своїх почуттів до небажаної поведінки («Мені не подобається, коли зі мною розмовляють в такому тоні», «Я гніваюся, коли на мене хтось голосно кричить»);
  • Апеляція до правил (« Ми же з тобою домовлялися»).

3. Зберегти позитивну репутацію дитини.

Дитині, особливо підлітку, важко відразу визнати свою поразку і провину. Найстрашніше для нього – публічний осуд і негативна оцінка, які провокують психологічні механізми захисту. Щоб цього не сталося, необхідно:
  • Публічно мінімізувати провину підлітка («Ти неважно себе почуваєш», «ти не хотів його образити»), але в бесіді віч-на-віч розкрити істину;
  • Не вимагати повного підпорядкування, дозволити підлітку/дитині виконати ваші вимоги по-своєму;
  • Запропонувати підлітку/дитині компроміс.

4. Контролювати свої негативні емоції.

Коли дитина демонструє агресивну поведінку – це викликає негативні емоції – роздратування, гнів, обурення, страх і безпорадність. Коли дорослий вміє керувати своїми негативними емоціями, він не підкріплює агресивну поведінку дитини, зберігає з нею гарні відносини і водночас демонструє, як треба взаємодіяти з агресивною людиною.

5. Акцентувати увагу на поведінці, а не на особистості за допомогою техніки об’єктивного опису поведінки.

Після того як дитина заспокоїлася, обговорити з нею, як вона поводила себе під час прояву агресії, які слова говорила, які дії здійснювала, не даючи при цьому ніякої оцінки. Обговорювати необхідно лише те, що трапилося «тут і зараз», не згадуючи минулих вчинків. Замість «читання моралі» краще показати негативні наслідки її поведінки, переконливо продемонстрував, що агресія більше шкодить їй самій.

6. Показати зразок конструктивної поведінки за допомогою наступних прийомів:

  • Нерефлексивне слухання;
  • Витримка паузи, яка дасть змогу дитині заспокоїтися;
  • Навіювання спокою невербальними засобами;
  • Прояснення ситуації за допомогою питань, що наводять на відповідь;
  • Використання гумору;
  • Визнання почуттів дитини.

Немає коментарів:

Дописати коментар